EnsembleR
De to musikere mødte hinanden på konservatoriet i Leipzig omkring 2010. Derfra spillede de af og til sammen, men besluttede sig først for at danne en duo i 2019. De er begge to meget interesserede i det energetiske i musikken, i den kraft, der gemmer sig i resonanser og rytmer. De skaber ofte “urtidens stemninger” med fløjter, slagtøj og stemmen, der er blandt de ældste kendte instrumenter. Måske er kunstnerne nutidens shamaner?
Recurring Company
Dóra Haraszti – blokfløjte // Fanni Edőcs – cembalo // Szabolcs Illés – barokviolin // Júlia Regős – viola da gamba // Eszter Márfi – elektronik
Ensemblets medlemmer mødtes første gang i 2010 mens de studerede tidlig musik på konservatoriet i Leipzig. Efter en række musikalske eksperimenter, der ledte til medlemmernes egne afgangskoncerter på konservatoriet, grundlagde de i 2014 ensemblet, nu med base i Budapest. Siden har de spillet koncerter i Ungarn, Rumænien, Tjekkiet, Serbien og Holland. Ensemblets repertoire spander fra det 16. århundredes engelske, tyske og italienske renæssance til højbarokke franske og tyske værker samt ny musik. Recurring Company afsøger den tidlige musiks mulige præsentationsformer, og har erfaring med: historisk autentisk opførelsespraksis, paralleller mellem tidlig musik og moderne kunstformer, historisk og fri improvisation og alt det derimellem, atypiske koncertsteder og kontekster, opgør med den traditionelle koncertform- f.e dansende publikum. Recurring Company tager ansvar for at bringe arven fra svundne tider til live igen. “Skatten findes, vi har gravet den op, men vi vil ikke lægge den i vitrin. Vi tager den som levende materie, former den, putter den i forskellige omgivelser, snakker med den.” Ensemblet har en mindre kerne, men arbejder ofte sammen med andre musikere, kunstnere, osv.
Olivastro consort
Dóra Haraszti – blokfløjter, sang // Dóra Király – blokfløjter // Aranka Kővári – blokfløjter, sang
Olivastro er et blokfløjteconsort som udsprang af en række stuekoncerter afholdt hos Dóra Haraszti i Budapest i 2016. Ensemblets repertoire spænder fra tidlige renæssance værker (ars nova, ars subtilior) til senrenæssance. Olivastros koncerter bygger gerne broer fra den tidlige musik til nutiden, f.eks. ved at tage en gammeltestamentlig salmetekst, og spiller den i en musiksættelse fra det 15. århundrede, efterfulgt af deres egen improvisation over samme tekst. Deres musik har har ofte en åndelig karakter, som skaber en meditativ atmosfære. Den klanglige resonans fra de tre fløjter er det bærende element her snarrere end hurtige passager eller vild harmonik. Olivastro plejer at sige, at hvis bussen hjem føles alt for hurtig efter en af deres koncerter, så var den vellykket.
Forskellige formationer
Johann Sebastian Bach: Concerto BWV 1057, Cluj Napoca, 2019 Transsilvania Galante Barokorkester // dirigent: Soma Dinyés // solister: Fanni Edőcs – cembalo, Aranka Kővári – blokfløjte, Dóra Haraszti
Hildgerad von Bingen: O virtus Sapientie, Budapest, 2018 Adriána Kalafszky – sopran, Dóra Haraszti blokfløjte, Zsolt Szabó – fidel
Pandolfi Mealli: La bernabea, Budapest, 2014 Fanni Edőcs – cembalo, Dóra Haraszti – blokfløjte
Máté Szigeti: Új Magyar ének a kúltúra magasságairól és mélységeiről, Szeged, 2017 // Márta Murányi – sopran, Judit Szathmáry – sopran, Dóra Haraszti- blokfløjte, Rudolf Balázs – barokviolin, Réka Nagy – viola da gamba, Máté Szigeti – cembalo