Tværkunstneriske projekter

Musikalske omvisninger

Indenfor de sidste par år har jeg udviklet en særlig form for kunstformidling, som jeg praktiserer både til mine egne og andres billedkunstneriske værker. I stedet for at analysere værkerne, vælger jeg musikstykker eller improviserer til dem. På den måde kan jeg måske åbne op for nogle værker som var ellers kryptiske, komme i dialog med dem eller lave forbindelser indenfor ustillingen. Omvisningerne skabes altid til en specifik udstilling.

20230820_151954

Musikalsk omvisning i Vrå Udstilling, 2023

Heléna Hrotkó - Dóra Haraszti duo

De to kvinder mødte hinanden i et improkor i Budapest tilbage i 2015. Den dansende musiker og den syngende danserinde fandt mange fælles værdier og sætte flere fælles projekter i gang. En af dem var skabelsen af den kombinerede forestilling/ritual “I transform, therefore I celebrate”. De undersøgte naturområdet “Kissvábhegy”, en biologisk ø omgivet af det urbane Budapest, og disse to miljøers dialog med hinanden samt publikums forhold til begge. Forestillingens centrum var et specielt træ, som befinder sig midt i det lille naturområde. Publikum tog en pilgrimsrejse til træet, og så turen ned igen, derhen, hvor forestillingen fandt sted. Heléna og Dóra arbejder meget med fælles indre billeder (f.eks naturelementer) og med en meget sensitiv fælles sansning og improvisation, som bygger på simple, men betydningsfulde bevægelser, klang og stemninger.

I transfrom, therefore I celebrate, Budapest, 2016

Pilgrimsrute og butoh-dans-performance

Bachs rytmer i krop og sind

Til min gode veninde og kollega Dóra Királys kandidateksamen ved konservatoriet i Den Haag, lavede jeg en performance, hvor jeg “dansede frit” til J.S. Bachs kantate “Nach Dir, Herr, verlanget mich”. Men hvad er fri dans for noget? Hvorfor giver det mening til musik af Bach? Konceptet, som blev udviklet af Dóra og mig, tager højde for at Bachs musik ikke kun er hellig i en kristelig-lutheransk forståelse (hvor man ofte glemmer kroppen), men at dens rytmer er levende nok til at bevæge hele kroppen, ligesom et afrikansk trommestykke. Dermed vil vi også gerne sætte spørgsmålstegn ved normen i den klassiske musikverden, hvor man sidder, når man lytter. Vores drøm er ikke bare at sætte kroppen fri, men også den seriøse musik, og give dem mulighed for at mødes helt. Udover dette aspekt er det også vigtigt, at jeg “danser teksten”. Mine bevægelser bliver altså til en universel oversættelse af den svært forstålige, men meget billedrige tyske tekst. På den måde kommer hele oplevelsen tættere på publikum og kan opleves mere helt.

Johann Sebastian Bach: Nach Dir, Herr, verlanget mich, Den Haag, 2018

Musik og performance

Det levende lys

“Det Levende Lys” er et tvækunstnerisk projekt som undersøger lys, ekstase, resonans og kanalisering med udgangspunkt i Hildegard von Bingens multikunstneriske livsværk. Gruppen eksperimenterer med formater som bevæger sig mellem ritual, koncert og workshop. Kunstnergruppen består af: Naja Schønemann, Nina Tind Jensen, Jakob Krog, Dóra Haraszti og Kaja Mærk Egeberg

Projektet har et research-format med løbende samlinger og arbejdsvisninger og hvor vi opbygger en praksis og laver performative eksperimenter.

Gruppen etablerede samarbejdet i 2021 og har haft et arbejdsophold på Rygaard slot og et residensy-ophold på Haut med en arbejdsdeling på Teater Zeppelin i september 2021. 

HAUT_fotoudvalg_christian_brems_0017

Det levende lys (arbejdsdeling), København, 2021