Janus-Ceremony / Fortidens Fremtid
En anderledes kandidatkoncert
Jeg fik lov til at spille min kandidatkoncert fra musikkonservatoriet i København i den dybeste Corona-nedlukning. Resultatet af omstændighederne blev, at jeg ikke havde inviteret nogen af mine ungarske eller tyske musikerkontakter, men kun arbejdede med folk fra byen og i nogle tilfælde kom på sjove, anakronistiske løsninger, som f.eks. at bruge moderne valdhorn og viola da spalla til musik fra middelalderen.
Jeg elsker guden Janus, for han har to ansigter: den ene kigger i fortiden, den anden i fremtiden, men samtidig er han hele tiden i nuet. Jeg ønskede at lave min kandidatkoncert til et ritual, hvor jeg som musiker kunne tage afsked med nogle ting i min fortid og byde nogle andre velkommen. P.g.a. corona-restriktionerne blev mine medspillere også til mit publikum, så det var godt, at der var 9 af dem.
I koncerten har jeg samlet mine yndlingstykker og limet dem sammen med en selvskrevet tekst, hvor jeg snakker som en flod der blev født som kilde, vandrer gennem forskellige lande og til sidst opløser sig i havet. Som ungarer (Ungarn er et flodland!) føler jeg mig på samme måde i Danmark, omringet af havet fra alle retninger.
Janus-ceremony, København, 2021
Medvirkende: Marit Bock – blokfløjte // Johanka Shniehottova – blokfløjte // Jesenka Balic Zunic – viola da spalla // Thomas Zimmermann – tenor // Thorgunnur Anna Örnnolfsdóttir – sopran // Agnethe Chirstensen – mezzosopran // Sergei Teplyi – orgel // Esben Stig Rasmussen – valdhorn // Tim Jenson – valdhorn